Weblomtalanítás

Avagy valami véget ér... Üdvözöllek Látogató, az internet nagy sufnijának egyik sarkában. Lassan bezárom a lomtáram. A bentlévő kacatok menn...

2010. szeptember 22., szerda

UHU 2.2 Nerd

A magyar Bagoly újra szárnyal!

“Az UHU-Linux egy államilag támogatott magyar fejlesztésű operációs rendszer és alkalmazás-gyűjtemény együttese.”
Akiknek ez nem mond semmit: [http://hu.wikipedia.org/wiki/UHU-Linux]
Újra a színen hosszas fejlesztés után.
Lássuk, liveCD módban, hogy milyen fejlesztéseket, újításokat hozott. Lemez be, - ami immár DVD - és izgatottan vártam mit látok ha felállt a grafikus felület.
Hát,....!!!
Nagy pofáraesés volt. Mintha a 2.1-t vagy még régebbi verziót láttam volna. Fel is merült bennem a gyanú, hogy rossz lemezt töltöttem le. Ellátogattam a honlapjukra ami már-már emlékműnek számít [http://uhulinux.hu/] (nemcsak a kultusz, de a változatlansága miatt is) és megtudtam a fejlesztések sorát:
1. Teljesen újraírt Live telepítőrendszer
Hát mintha rajongói verzióban már láttam volna, sőt megvan még valahol az 1.2-es verzió CD-je is. [http://hup.hu/node/44318]
2. NetworkManager 0.8
Fejlettebb hálózati elemek (lsd.: hálókártya) felismerése.
3. Internet
4. Az UHU-Linuxban megtalálható a legújabb Thunderbird levelezőkliens és Firefox webböngésző java és flash támogatással, illetve az egyre népszerűbb Google Chrome alapjául szolgáló Chromium böngésző. -- Nos, én nem találtam telepítve a Chrome-ot.
5. DVD formátum
6. A Live rendszer és a programok megnövekedett helyigénye miatt a CD-s kiadást kénytelenek voltunk mellőzni, de a hamarosan kiadásra kerülő kiadás készítő rendszer segítségével mindenki elkészítheti a neki megfelelő összeállítást, ami a nagyobb irodai programcsomagok kihagyásával akár CD méretűre is összenyomható. --Eddig is csinálták már.
7. Telepítés USB eszközökről
Ezt is megoldották már a rajongók, nem újdonság.
8. Egyéb lényeges programfrissítések
Ehhez nincs mit hozzáfűzni. Ezek már természetesnek számítanak.

Ezen (már rég meglévő, nem hivatalos) frissítések szerintem nem igazán igazolják ezt a hosszú fejlesztési időt.
Mindegy, nagyon sok mindent “örökölt” elődeitől és nem csak a stabilitását, (nálam legalábbis nem volt ezzel probléma kivéve mikor nem rendeltetés-szerűen használtam) a rondaságát is. Elhiszem, hogy a fejlesztőknek nincs idejük a külcsínnyel foglalkozni, meg nem is értenek hozzá, és már olyan lehetőségeik sincsenek mit annak idején, hogy a Vladstudio “gyerekrajzai” dobták fel és tették egyedivé a disztribúciót. Tényleg nincs egy ráérő grafikai hajlamú (nem webgrafikus, vagy Photoshop, Gimp-szökevény) egyén a közelükben aki rajzolt volna párat?
Olyan mint egy bizonyos csokoládé a reklámjában, ronda és finom. Ez ronda, de működik. Nosztalgia hangulat kapott el miközben újraépítettem a külalakját még ha liveCD módban is.
Telepítés
Hát a telepítés elsőként egy osztott partícióra (40GB osztva 20-20GB-ra) történt. Volna. Nem tudom, mit ronthattam el, de GRUB error-ral nem sikerült az indítás, végül meghagytam neki mind a 40GB-ot amire sikeresen települt. Újraindítás. Számomra meglepő volt az az előzékenység (vagy hiba? szabadon választott), hogy automata bejelentkezés van. Végül is nem vagy rögtön root, ezért egyfelhasználós módban minek szőrözni a jelszóval! (csak el ne felejtsd! A root jelszót viszont gyakorolhatod mire beállítasz mindent.)
Programok, menü. A régi átok ami rajtam ül ezzel kapcsolatban. Mind a menü felépítése, mind a szerintük telepített programok sokasága. A legjobban elborzasztó része az Alkalmazások/Eszközök alatt található. Számológépből például csak három van, az OpenOffice teljesen szétdarabolva található. Valahol biztos megvan a Gnome-menü beállító csak én nem találtam.
Bár hosszas terhelésnek nem vetettem alá, a menü és a külső kivételével nem találtam más hibáját. Bár a telepítés elsőre sikertelen volt, a telepítő tényleg egyszerű és egy kissé tapasztaltabbak számára (egy Windows után) egyszerűen kattintgatós.

Szóval,

Kisebb vállalkozások, irodák gépeire, valamint otthon ritkábban használt gépekre kitűnő választás, miután egy hozzáértő beállította. Arra is nagyon jó, hogy megtanuljunk néhány dolgot a linuxos programok (én konkrétan a grafikus felületeket ismertem ki rajta, jól bírta egy ideig a folytonos váltogatást, személyreszabást.) működéséről, viselkedéséről és egyéb tulajdonságairól.
Azt a különleges első helyett, amit eddig kibérelt magának a Vadászat mezőnyében újra visszanyerte és ebben nagy köszönet jár tőlem (is) az UHU-Linux Baráti Kör-nek ,
[http://uhu.linuxuser.hu/] hogy tovább gondozták Baglyunkat, amikor már a hivatal(os) támogatása megszűnt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése