Weblomtalanítás

Avagy valami véget ér... Üdvözöllek Látogató, az internet nagy sufnijának egyik sarkában. Lassan bezárom a lomtáram. A bentlévő kacatok menn...

2010. szeptember 15., szerda

Nyári alom - 2010.09.15.

Régi tartozásomat kell bepótolnom, mert bár már július 3-án elkezdtem a következő (ezt) írásomat elkészíteni, mégis csak most jutottam oda, hogy be is fejezzem. Tekintettel hogy a Farm-on vagyunk megvizsgáltam az újszülött puppy-kat.
Minden teszt alapból LiveCD-ként történik 2GHz-es gépen 2GB RAM mellett és 128MB VRAM-mal.

Browserlinux Chrome

Az első kölyök, - amelyet Kros54 tanított magyarul - a browserlinuxCL11W.iso verzió, amely nemcsak némi "magyar hangot" hanem egy WINE csomagot is kapott.
Az összeállítás tudása híven tükrözi a készítők szlogenjét:

If you want an operating system for editing movies, writing letters or printing spreadsheets: don't use Browserlinux. Browserlinux is for browsing the web. If you want more, use Puppy Linux!
Ha kell egy operációs rendszer amellyel filmeket szerkesztesz, levelet írsz és táblázatokat nyomtatsz: Ne használd a Browserlinuxot. A Browserlinux a weben való böngészésre való. Ha többet akarsz, használd a Puppy Linuxot!

(...minden másra ott a Puppy Linux! :) )
A puplet képességei valóban főleg erre alkalmasak, de az internetnek köszönhetően (Google Docs, és más növekvő online szolgáltatások) valamint a Wine-nal (wordpad és más windowsos alkamazások) azért sokkal többet tehetsz mint a böngészés. A Menü/Más programok... alatt még találsz képnézegetőt, pdf-olvasót zenelejátszót, youtube letöltőt és még sok a rendszerbeállítást, használatot megkönnyítő eszközt, csomagkezelőt...stb.
Vannak árnyoldalak is. Az alapból kinált Chrome (van Firefoxos verzió, sőt az az alap) belebetegedett, hogy meg kellett nyitnia a Google Dokumentumokat. Ezeket a sorokat most a BL honlapján letöltésre felajánlott Opera 10.61 alatt írom. A szintén onnan letöltött Mplayer+plugin már nem tudott elindulni.
Szerencsére azonban képes 1280x1024-es 24bit-es színmélységű felbontást kezelni ha monitorod is bírja.
Már elkészült a Lucid-alapú újabb verzió, de az egy másik írás témája lesz.

Szóval,

Ha kaptál egy régi gépet amely már az XP-t is alig bírja el (600MHz, 256MB RAM) de főleg az Interneten élsz, akkor válaszd ezt a pupletet. Egy kis utánolvasással, bütyköléssel még a mozifilmeket is le tudod majd játszani. (persze nem a HD-ket) Miután megírtad a házid és elkészítetted a táblázatot amely majd a kiselőadáson használt powerpointodhoz szükséges. Amit a jól (és általad) felszerelt Browserlinuxoddal készítettél el.

Magyar Lucid Puppy 5.1

Olvasni róla:
[http://puppylinux.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=319:magyar-lucid-puppy-51&catid=8:puplet#yvComment319] Hát ahhoz képest, hogy a következő puplet alapját képezi, vannak problémák liveCD módban. A hangkártyát nem ismerte fel magától, a Quickpetből telepített Chrome nem indul, megint az Opera segít eme sorok írásában. Bár a programválaszték megint kicsit túlzás, mégsem tudtam netes rádiókat beélesíteni. Magyar verzió ide magyar verzió oda, a konzol még nem tudja az ékezetes betűket. Én nem is várom el tőle, mert szerintem a konzol az angol nyelvű parancsokkal történő kommunikációra való, a gond a magyar ékezetes fájlnevekkel kezdődik. Egy kicsit elkényelmesedtünk az utóbbi években ebben a tekintetben és ez a puppynál néha megbosszulja magát. Átváltottam a JWM-et IceWM-re, legalább a látvány és a hangulat legyen jobb. Több sort nem is vesztegetnék rá, mentségére legyen mondva, ez csak egy munkapéldány, hiszen a következő áldozatomat tekintem a hivatalos verziónak.

SevenPuppy 08

Kami által összekészített win7-re hasonlító kinézettel és a legutolsó hivatalos, aktuális motorral megjelent pupletet (Lucid Puppy 5.1) takarja ez a név. Letöltés és hibajavítás a [http://puppylinux.hu]-n.
Én most csak szintén LiveCD-ként futtatom, de később telepítve is szeretném kipróbálni.
Itt is a szokásos média problémákba ütköztem, de letöltöttem az ajánlott VLC lejátszót *.pet csomagban a [http://puppylinux.hu/puppyszoftver/] oldalról. Most szól az MR2. Böngészőből szokás szerint van választék, most éppen a Firefoxot választottam, amihez kérte a flash-plugint. Az Adobe honlapjáról a *.deb-es csomagot választva hagytam települni és a következő böngésző indításnál már működött a youtube is.
Szóval, médiából és internetből szemmel láthatólag már jó vagyok, csupán külön lejátszó kellene amely az mp3-as gyűjteményemet játssza le. Nos, van egy Xmms (mint a winamp) a Szoftvertárunkban illetve a gyorstelepítő ajánlja a Songbird-öt. Hah, hibás letöltés! No, majd a telepített verziónál vadászok valamit.
Mivel megrögzött kétpanelos fájlkezelős vagyok, nézni kéne valamit. Tudom, hogy a Midnight Commander már fent van, de én hajlamos vagyok kinyírni vele az operációs rendszert, ezért nem ártana valami mást. Már megint a SzoftverTár, (ez már reklám-gyanús :D ) itt is van az XFE, de telepítés után nem müxik. Na, majd merevlemezre telepítés után visszatérek.
NEm, Nem, és nem! Mire a telepítésig jutnék, megjelent a

SevenPuppy 09

Telepítsük! Full telepítést hajtottam végre, mert kissé régimódi vagyok. Számomra kissé szokatlan volt, hogy a GRUB-ot (most éppen GRUB4DOS) külön kellett telepítenem, de minden gond nélkül lezajlott az angol nyelv ellenére. Swap-ot nem csináltam, mert 2 GB RAM mellé talán már nem kell. Használat közben nézem a konzolos htop-ot és figyelem a RAM fogyasztást, de 200 MB alatt volt még Firefoxozás közben is. Persze 2-3 Youtube füllel biztos ki lehetne akasztani. ;)
Akárcsak LiveCD módban, telepítve is be kellett állítanom a hangkártyát, kattintgatós módszerrel. Az eddigi verziókkal ellentétben elégedett vagyok a médialejátszóval (GNOME Mplayer) az USB-s HDD-ről nagyon jó arányban játszotta le a különböző, Windowsban született videófájlokat. A feliratokat is szó nélkül kezelte, ha ott volt a fájl mellett és a nevük is megegyezett. Egyedül a képméret nagyításokat nem tudta kezelni, de talán a jobb videókártya driver után az sem lesz probléma számára. Így lett, a Quickpetből feltett nVidia driver óta nem probléma nagyítás.
Az audió (mp3) fájlok lejátszásával sincsenek különösebb gondok a Pmusic-val, de alkalomadtán keresek valami kézhezállóbbat. Meg hát a VLC is jó lesz tartaléknak.
A böngészők közül köznapi (alapértelmezett) használatra az Opera verzióját tettem fel, mellé a Googlés és egyéb online munka miatt a Firefoxot. Ez utóbbit a frissítés után ( 3.6.9.) a már régen leírt eljárással újra magyarosítottam. Majd később cicomázom tovább.
Mi kell még: Hát a start menü már nem olyan beskatulyázott mint liveCDként, de ha megtalálom, áttervezem. Sok, a szerintem napi felhasználónak felesleges és "veszélyes" program amivel még kinyírja a rendszerét. (+ személyes Wiki, személyes Blog??!!) Majd a második vonalba (fiókba) kerülnek. A PSIP-et használta már valaki egyáltalán? Ingyenben mire jó?
Haladjunk tovább.
Kétpaneles fájlkezelő, Conky, zenelejátszó, apropó, az online zenelejátszót (pupRadio) csak a htop segítségével tudtam kilőni, mert eltűnt a tálcáról, de addig becsülettel szórta a beállított MR2-t. Aztán egy vizuálisabb torrent letöltőt, Pidgin, (Skype! ha működik nálam minden hardver hozzá), szívesen kicsontoznám a GOffice tagjait is (abiWord, Gnomeric) nem mintha az OpenOffice-t sűrűbben használnám, de ha már használnom kell, akkor legyen "profi".
Multimédia menüpont. Hmm... hát audió CD-ket már nem grabbelek, a DVD-ket nem merem és ha egyszer rá is szánom magam, tuti, hogy valami másolásvédelem miatt tönkremegy a lemezkép vagy maga a megírt új lemez.
Lemezírás, hát ISO-kban nem szoktam turkálni, a többi még hasznos lehet.
Játékok, hát valahogy majd repülnek.
Igazság szerint bőven beérném a Browserlinux programválasztékával és a Lucid Puppy-k telepíthetőségével.
Telepíthetőség okán benéztem a csomagkezelőbe és a rengeteg ubuntus és régi puppy-s tároló (szerver) ellenére csak egy puppy-lucid volt alapvetően beállítva. Igaz néhány *.deb csomagot már simán telepítettem és az adott program reklamáció nélkül futott. Arról nem is beszélve, hogy a repot - ahogy itt nevezik a tárolót - átnézve meg kellett állapítanom, hogy szinte van minden amire gondoltam, sőt még olyan is, amire nem. Még ha nem is a legújabb, de szinte nemrég ezekkel a verziókkal találkoztam (használtam) windows alatt.
Hát még ha mind gond nélkül működni is fognak.....

Második nap

Kemény nap elé nézünk, keményen is indult. A háttérkép és az ikonok csak a tálcán található gyorsindító/desktop újratöltése használata után jelentek meg. Vagy én vagyok türelmetlen....
Kezdjünk telepíteni:
VLC 1.0.6.- quickpetből: települt és lejátsza médiafájlokat és a netrádiókat is, de a hangerőszabályzása elsőre hatástalan. Később teljesen meghalt és csomagkezelőből sem változott a helyzet. A telepítés után a függőség ellenőrzés hiányolja a libaudio.so.2-t, de a végső összegzés szerint semmi hiba. ?) Nem talált Google barátunk olyan fájlt, bár sok helyen emlegették, letöltési lehetőség nem volt. Sajnos a gyári gnome mplayert is vitte magával.
  • Inkscape 0.47 - quickpetből sikertelen, csomagkezelővel sikeres.
  • Songbird - quickpetből sikertelen, máshol nem volt, utódját még majd keresem.
  • WINE 1.1.43 - quickpetből sikertelen, ha nem muszáj még nem rakom fel, bár még szükség lehet rá.
  • KompoZer 0.8 - quickpetből sikertelen, csomagkezelőből jól működik.

Na,.... ebédszünet.
Ha már ennyire sikeres a Quickpet, nézzük meg a híreket. A Quickpet utolsó fülére kattintva látogathatunk el, ahol friss, a Lucid-val kapcsolatos információkra és és újabb programok telepítőjére bukkanhatunk. [http://www.diddywahdiddy.net/LupuNews/] (például, hogy már tudsz Xfce4-t telepíteni az 5.1.1-esekre.)
Haladjunk, a Graphics menüpont alatt (immár a csomagkezelőről írom):

  • Fotoxx - csomagkezelőből telepítve működik.
  • Conky - csomagkezelőből, él de beállításra vár.
  • XaraLx - csomagkezelőből telepítve működik.
  • Java 1.60 - csomagkezelőből telepítve működik. A muCommander miatt szedtem le amit szigorúan .PET csomagból telepítettem, de a java alap miatt talán felesleges volt aggódnom.
Mivel pdf-vel még nem volt dolgom és nem tudom, hogy van-e problémám az e-pdf-vel, ezért most nem telepítek sem Foxit-ot, sem Adobe 9.3-at. A Scribust ismerem, de még nem látom szükségét, viszont kiváncsi vagyok a Textmaker 2002-re. Települt, de ennyit az AbiWord is tud. Törölve.
Aztán a Networkból:
  • Skype: csomagkezelőből telepítve működik, de olyan ritkán használom, hogy nem jutott eszembe a jelszavam, az éles próba elmaradt.
  • Transmission: csomagkezelőből telepítve, beállítva, működik.
Internet:
A Filezillára még később szükségem lehet, de van már egy telepített ftp programom és amíg ki nem derülnek a hiányosságai, addig nem váltok. Chrome-ra és testvérére, az Ironra nincs szükség, Pidgin jöhet, csomagkezelőből telepítve le is jött, működik.
Már csak a médialejátszók csoportja van, amelyek most a VLC miatt bajban vannak. Hát addig is feltettem a Wine-t így legalább a Foobar 2000-el együtt stabilizálom a zenelejátszásomat, win alatt ez intézte a netrádiómat is. Ha már a wine fent van, kipróbálom hozzá a Teamviewert is amit szintén már használtam és hasznosnak bizonyult. Mivel a csomagkezelő tartalmazza remélem nem lesz gond vele. Bejelentkezésig és a tesztgépig el is jutottam, jónak tűnik.
Ellenben a Foobar valami hibás Wine-t emleget, ezért töröltem. A hiányzó libaudio.so.2 fájlt a puppy lemezéről liveCd módban felmásoltam a merevlemezre és láss csodát a Gnome Mplayer máris dalol. A VLC-t már nem rakom fel, inkább az Smplayert, amely - bár ugyanazt az mplayer motort hajtja mint a Gnome Mplayer - mégis fejlettebb képességekkel rendelkezik (mint a Gnome player, úgyis mint DVD és feliratok lejátszása).
Hát első nekifutásra szinte minden megvan, most már csak a külalak és a conky gatyába rázása van hátra.

Szóval,

Nem reménytelen arra, hogy pár nap matatással egy hétköznapi (1.0-ás) felhasználó számára napi használatra ajánljam, de én mégis inkább egy Browserlinux+Lucid kombót tennék egy Internettel rendelkező gépre és adnám egy megrögzött Windows-szökevény elé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése