Weblomtalanítás

Avagy valami véget ér... Üdvözöllek Látogató, az internet nagy sufnijának egyik sarkában. Lassan bezárom a lomtáram. A bentlévő kacatok menn...

2011. március 13., vasárnap

Linux Mint és a Debian

Linux Mint [http://linuxmint.com/] és [http://linuxmint.hu/] források.
Debian [http://ww.debian.org]
Erre az érdekes összeállításra a linuxhogyanok blogban olvastam [http://linuxhogyanok.blogspot.com/2011/03/linux-mint-debian-tokeletesre-csiszolva.html]
és ígéretesnek találtam már az összetevők miatt is. A Linux Mint számomra az Ubuntu ún. “elegáns” változataként van számon tartva nemcsak a külalak összecsiszolása hanem a már kevésbé divatos grafikus felületek gondozása miatt is. (fluxbox, xfce.)
A Debian a lassú (nem rohan a legújabb programverziókat erőltetni a felhasználóra, előbb hagyják teljesen letisztulni, hibamentessé válni a programokat), komótos és stabil rendszerként könyveltem el, sok népszerű disztribúció Ősének. Bár nem sok közvetlen tapasztalatom van, az LXDE és az E17 demó disztrójának motorjaként találkoztam vele.
Mindezt most “megfejelték” azzal, hogy rolling release disztribúció, szóval folyamatosan kapod a frissebb csomagokat és a programok újabb verzióit. Szóval egy egyszerű napi felhasználónak elegendő a hardvercserével (új gépet vett) együtt cserélni az operációs rendszerét, mert ezt a hardver halálig fogja szolgálni, ha Linux Mint közösség közben nem fújja le a projektet. (de a debian forrásra való tekintettel nem valószínű)
Telepítésről és hasonlókról a linuxhogyanok blogban (ld.: fentebb) olvashattok, én ismét csak a saját benyomásaimat vettem papírra.
Elsőként egy 2x2Gigás gépen futott liveCD-ként, de annyira jó benyomást tett rám, hogy telepítésre került egy Virtualboxban 1GB RAM és 64MB VRAM társaságában is. Egy 8 GB-os vboxos merevlemezt kapott, amellyel az első nekifutásra nem birkózott meg, ezért a Gparted-ben előre formáztam ext4-re. Második nekifutásra már ment minden. A telepítés, ahogy a liveCD lemez indítása, egy kicsit lassabb a megszokottnál. Egy puppy után??! Naná!
Külalak: nincs mit ragozni rajta - Linux Mint. Gnome alapon, “beépített” ComPiz-zal, tehát a személyreszabásnak csupán a képzelet szab határt.
Programoknál megemlíteném a start menüt, amit már a Blogban is dicsértek, de windowsos és Puppy-s múltam miatt nekem zavaró az a sok szekció így összeállítva.
Telepítve internetből a firefox, pidgin, thundebird, transmission, XIRC fogad a start menüben.
Grafika: a GIMP, F-Spot, és egy szkenner kezelő.
Irodai alkalmazásként az OpenOffice 3.2 van rendszeresítve, amely jól kezeli a mi kis ékezetes betűinket.
A kellékek menü is rövid, semmi végtelenbe vesző lista a programokról. Éppen csak annyi, ami az első ismerkedés okozta meglepetés után kellhet.
Ugyanezen puritánság nem mondható el a média menüre, mondhatni biztosra mentek: Gnome-player, Mplayer, Totem player, VLC. Audióhoz a Rhythmbox valamint a PulseAudio beállításhoz szükséges menüpontok. Mindezt a Brasero-val írhatod ki lemezre.
A Debian védjegyének felfogható Synaptic csomagkezelő mellett megtalálható az Ubuntuban (is) megszokott szoftverkezelő is. kb.: 30000 csomag található a tárolókban, mindezt még WINE-val kitolhatod ha nagyon akarod, de szerintem nélküle is található megoldás.
Sajnos a Virtualbox korlátai miatt nincs lehetőségem teljes valójában kipróbálni ezt a disztrót, de a Vbox lassúságán kívül talán csak a frissítések átnézésének szükségességét emelném ki, mivel olyan programokat is felrakott amiket nem kértem.
Ajánlott használat: vannak érvek mellette és ellene, hivatalos verzióik itt olvashatók:
[http://linuxmint.hu/ismerteto/linux-mint-debian-letoltese/] A PC-BSD óta itt éreztem úgy, hogy ez is olyan felhasználók számára jó, akiknek egyszer feltelepítik és csak hétköznapi felhasználóként böngésznek, zenét hallgatnak és szövegszerkesztőt használnak, vagy néhány más, hasonló ismerteket igénylő programot.
Nem “bütykölnek”, kalandoznak...stb. Ezt, - bár az ellenérvek mást mondanak - továbbra is így gondolom. Szóval aki az ott beígért nyugalmat igényli, de azzal nem sikerült, az tegyen próbát ezzel.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése