Weblomtalanítás

Avagy valami véget ér... Üdvözöllek Látogató, az internet nagy sufnijának egyik sarkában. Lassan bezárom a lomtáram. A bentlévő kacatok menn...

2011. október 11., kedd

A 3. Bang


ArchBang!

Honlapja: [http://archbang.org/]
A CrunchBang és a RexBang után ez a Bang is “elhangzott”. LiveCD-ként futtatva 3GHz-en és 4GB RAM mellett, 10GB-os partícióra telepítve vettem szemügyre. Nevében az Arch az ugyanilyen nevű “anya-disztribúcióra” utal, míg a Bang, a minimalista desktop felületet jelzi ami (számomra) Openbox-os grafikus felületet jelent.Miután felállt a felület, a háttérkép kivételével szinte mintha a CrunchBang-et látnám. Annyira minimalista  felület, hogy a “böngészőnek” még címsorát sem találtam meg (nyomj egy o betűt és az ablak alján jelenik meg). Néhány beállító felület fejlettebb (tint2 tálca) ám az openbox és a Conky beállítói kivételével szinte minden más ilyen-olyan szöveges config fájlban található. Bár még egy tájékoztató DOC-ot is találtam, telepítés közben többször is beállítottam, mégsem sikerült rábeszélnem arra, hogy magyarul működjön. Ez utólag ellenőrizve az én hibám, mert nem látogattam el közben a [http://linuxhogyanok.blogspot.com/2010/10/bicskas-agymenese-az-arch-linux.html] honlapra ahol ezt is szépen magyarul a szánkba rágják. A csomagkezelése is elég eltérő az eddig általam ajánlottakhoz képest. Mivel rolling-release, az update utasításra minden telepített alkalmazásodat leellenőrzi és frissíti, ha talál újabbat, nem kérdez rá egyesével mint pld.: a Debian alapúak. Habár a “Súgó” szerint roppant egyszerű a további programok telepítése, én a példaként megadott Firefox-ot mégsem tudtam telepíteni. Plusz öröm, külön van root és külön felhasználó, amit rootként beállítasz, az nem mindig jön át a Felhasználónak is, ezért ott is kezdheted elölről.
 2.nap 
A fent említett honlap és a felhasználónak hagyott DOC “Súgó” után eme 2. napi firkálmány a bizonyíték, hogy működik, magyarra lehet kapcsolni a billentyűzetet és a többi beállítást. A DOC leírja angolul mit, bicskás írása, pedig, hogy hol találod amit át kell állítani.Csomagkezelés: Pacman nevű program (a folyamatjelző ábrában egy C zabálja a 0-ákat, nevéhez méltóan) parancssoros megoldása érhető el, tehát kétszer is meggondolod, hogy telepítesz és mit. Kis szemgúvadással, de két parancssal egy magyar nyelvű Firefox 7.0.1.-re tettem szert, ez alól írok. (előbb root-ként ki kell törölni egy fájlt a pacman könyvtárában, ezt a konzol le is írja neked) Alapértelmezett böngésző a Jumanji, ami egy többfüles szövegesnek tűnő böngésző, igaz Youtube-ot nem próbáltam rajta (De a menü szerint telepítve van!) de képeket és általános weboldal-tartalmakat megjelenít, ezért nem szöveges böngészőnek nevezném inkább minimalistának. A Fox telepítése után már nem értem el.Menü és magyarosítás, az openbox automata menüje és az általános alkalmazások neve magyarra váltott, a hozzáadott extrák maradtak angolok. A grafikus kikapcsolás és újraindítás nekem nem működik. Konzolban felhasználóként nem adhatsz ki parancsot, csak mint superuser. :( Tehát: su root aztán megadod a root jelszavát utána reboot vagy poweroff Amivel még nem sikerült boldogulnom az a felbontás beállítása. Igaz, hogy külön driver nélkül is tudja a 1280x1024-es beállítást, de a 16:9-es monitoron ez nem mutat jól. Programok: Leafpad aminek a nevét érdemes megjegyezned, mert ez a grafikus felületen az editorod, szerkesztőd, minden konfigos fájlban ezzel fogsz turkálni és néha társitani kell. Grafika menüpont alatt egy Geeqie nevű komolyabb képnézegető fogad. Hang és Videó alias Media: a jó kis Gnome mediaplayer egy komolyabb Deadbeef nevű zenelejátszó, és CD íráshoz a jólfelszerelt xFburn. Irodában egy Zathura nevű program fogad amiről csak Netes nyomozás után derült ki, hogy egy pdf olvasó. Indítsátok el, aki ezt elsőre kiszúrja... annak luxus és tékozlás két olyan jó szem. (ezzel a pacmannal igazi élmény lesz egy magyar Libre Office telepítése... :( ) Kellékek és a Rendszereszközökben a szokásos kis segédek, csoportos fájl-átnevezők, tömörítők, számológép, karaktertábla... A telepítésről találtam videót is:
[http://www.youtube.com/watch?v=QzKJ9YT2h6g] Igaz, hogy ez régebbi mint amivel én jóval többet bénáztam. De nem reménytelen, ha máshogy nem is egy virtualboxban. 
Szóval,
Habár nagyon hasonló a küllemük és céljaik a CrunchBang-gel, nekem úgy tűnt, hogy mintha egy hajszállal gyorsabb lenne az ArchBang mint a Crunch (plusz ezt sikerült magyarosítani). Talán többet kell olvasni és konfigos szövegfájlokban turkálni angolul, de valóban azt nyújtja az ArchBang is mint az Arch ígér. Azoknak ajánlom egy próbára, akiknek már van némi előéletük linux telepítés terén, de a közeljövőben már csak dolgozni (office, programozás) vagy netezni, (mozizni...) akarnak a gépükkel és nem állandóan az operációs rendszert bütykölni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése